خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

گزارش برنامه قله خرسان جنوبی

بنام خالق کوهها

گزارش برنامه قله خرسان جنوبی (4620 متر).

تاریخ اجرای برنامه:13-94/3/15.

سرپرست برنامه : علی رضا یوسفیان.

منطقه : استان البرز، طالقان، روستای پراچان، ( مسیر آسفالته میباشد).

صعود قله.

تعداد نفرات شرکت کننده: 4 نفر.

آب در مسیر موجود میباشد(تا دراز چشمه).

وضعیت آنتن دهی موبایل: فقط روی قله گردونه کوه وجود دارد.

شرح برنامه:

طبق تقویم برنامه سه ماهه اول ، صعود به قله خرسان جنوبی به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست و با شعار « هفت میلیارد رؤیا ، یک سیاره ، با احتیاط مصرف کنیم »  در دستور کار قرار داشت که بنا به هماهنگی انجام شده در روز سه شنبه مورخه 94/3/12 ،مقرر شد حرکت روز چهار شنبه مصادف با نیمه شعبان ساعت 12 از مقابل دفتر خانه باشد .هوا آفتابی بود و گرم اما هواشناسی ارتفاعات منطقه علم کوه را بارندگی اعلان کرده. ساعت 12:20 با بدرقه همنوردان عزیز راهی منطقه طالقان شدیم ، در بین راه (شهرک ) برای گرفتن وسایل توقف نیم ساعتی را داشتیم بعد به راه خود ادامه دادیم . ساعت حدود 14:30 به روستای پراچان رسیدیم . پس از آماده کردن کوله ها و صرف نهار ساعت 15:20 حرکت خود آغاز کردیم . از روستا برای ورود به منطقه یک جاده خاکی وجود دارد، سیل پل روی رودخانه را تخریب کرده مجبور به گذر از روی دیوار حاشیه رودخانه شدیم و در ادامه مسیر مشاهده کردیم که  قسمتهایی از جاده  نیز تخریب شده.   ساعت 17:30 به انتهای جاده (معدن) رسیدیم ، بعد ازانتهای جاده مسیر پاکوب مشخصی در روبرو دیده میشود آن را ادامه داده . تا به جایی میرسیم که دو رودخانه به هم میرسند . بر روی سنگی فلشی هم دیده میشود که در امتداد رودخانه به سمت بالاست وبعد از عبور از رودخانه ادامه مسیر پاکوب دیده میشود .در قسمتی از مسیر طاق سنگی وجود دارد که (سنگ دروازه ) از کنار رودخانه هم قابل دیدن است، بعد از چشمه در مسیر، یال روبرو را به سمت بالا ادامه دادیم که مسیر پاکوب به خوبی قابل تشخیص میباشد.

بعد از پیمایش مسیر حدود ساعت  19 دو راهی پیاز چال و دمچه هوا با رعد و برقی که زد شروع به بارش کرد ، تا دمچه که محل شب مانی مان بود زیر باران حرکت کردیم که حسابی خیس شده بودیم، جایی را برای برقراری کمپ انتخاب کردیم بعد از برقراری کمپ و خوردن شام و خشک کردن لباسهای خیسمان داخل کیسه خواب خزیده  تا اینکه ساعت 5 صبح روز پنج شنبه بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه ساعت 6 کمپ را بسمت دراز چشمه ترک کردیم، حدود یک ساعت بعد به دراز چشمه رسیدیم و بعد از پر کردن ظرفهای آب (آخرین چشمه میباشد) ادامه مسیر داد ه  تا به گردنه هزار چم میرسیم، وقتی روی خط الراس میرسیم قله های علم کوه ، خرسانها و منار با ابهت و غرور روبرویمان قدعلم میکنند. به سمت غرب (چپ) متمایل شده و یک شیب سنگی ملایم رو صعود میکنیم، ساعت 9:20 به جان پناه گردونه کوه رسیدیم که جان پناه پر از برف بود بعد از استراحتی نیم ساعته ادامه مسیر داده  و ساعت  10  به قله گردونکوه  به ارتفاع 4402 متر میرسیم.

به سوی شمال حرکت میکنیم، از اینجا به بعد مسیر تقریبا تیغه ای و پرشیب میشود. به قله منار با آن دیواره ی 150 متری اش که از دور خودنمائی میکند میرسیم.

قله مناره

حالا نوبت سخت ترین قسمت برنامه است یعنی فرود و گذر از دهلیزهای منار، طنابچه های انفرادی خود را به همدیگر گره زده بنابراین دهلیز اول رو برای فرود انتخاب کردیم و با احتیاط وارد آن شدیم، آقای حسینی حمایت آقای یوسفیان را برعهده گرفتند و ایشان با گذر از دهلیز اول بقیه را حمایت کرده تا اینکه به دهلیز دوم رسیدیم  .

دهلیز دوم

سنگ ها قابل اعتماد نیستند وچندجای دهلیز یخزده است. این دهلیز پهن تر و در جهت شمال امتداد داشت، به علت یخزدگی قسمتی از مسیر، با احتیاط کامل دست به سنگ شدیم ودرانتهای دهلیز دوم بعد از در اومدن از دهلیز ناگهان چشم انداز خیره کننده ای از ادامه خط الراس و قله های ستاره و خرسانها نمایان شدند... ساعت 12:30 به زیر قله ستاره (4240 متر) رسیدیم و تصمیم می گیریم که اندکی توقف کرده و با انرژی بیشتری به سمت خرسان جنوبی صعود کنیم که چیزی حدود یک ساعت زمان می بره.

قله خرسان جنوبی

ساعت 14 بر فراز قله خرسان جنوبی با ارتفاع 4620 متری میرسیم  که یک تابلوی نصفه و نیمه ولی زیبا........ و درادامه  قلل  ویران کوه، خرسان شمالی وعلم کوه.. ودردورترهفت خانی قابل مشاهده هستند...... چند دقیقه استراحت کردیم وعکس میگیریم و ادامه خط الراس رو با حسرت نگاه کردیم.

در ادامه مسیر زیر قله خرسان بارش تگرگ شروع شد که با رعد و برقهای خطرناکی همراه بود، در ادامه دوباره در دهلیزهای مناره همدیگر را حمایت کرده تا از دهلیزها خارج شده، بارش تگرگ همچنان ادامه داشت در مسیر بازگشت وقتی به قله گردونه کوه رسیدیم بارش تگرگ قطع شد. در کنار جان پناه برای صرف نهار و استراحت توقف نیم ساعتی را داشتیم، بعد هوا همچنان در حال غرش بود ادامه مسیر داده تا اینکه ساعت 18:30 به دمچه رسیدیم و بعد از صرف شام داخل کیسه خواب شدیم . در نیمه های شب همچنان باران در حال باریدن همراه با باد شدید بود.

روز جمعه ساعت 6 از خواب بیدار شده صبحانه را میل کرده و چادرها را جمع کردیم ، ساعت 7:30 مسیر برگشت را در پیش گرفته حدود ساعت 9:30 بود که به دوراهی روخانه رسیدیم و هنگام عبور از آن، کوله بنده (مومنی) داخل آب افتاد که این اتفاق منجر شد که دوربینم داخل رودخانه بیافتد و باعث گم شدن آن شود. تا حدود ساعت 11 مشغول خشک کردن وسایل داخل کوله شدیم ، بعد از خشک شدن وسایل ادامه مسیر داده تا اینکه ساعت 13 به روستای پراچان رسیدیم. بعد از گذاشتن کوله ها داخل ماشین حرکت کرده و ساعت 16:30 به نظرآباد رسیدیم.

تهیه گزارش : فاطمه مومنی تبار.

نفرات شرکت کننده:آقایان : علیرضا یوسفیان (سرپرست ) ، سید مهدی حسینی ، محمد جواد رحمان نژاد (مهمان) و خانم فاطمه مومنی تبار.

با تشکر از همنوردان و مسئولین محیط زیست شهرستان که در این صعود به یاد ماندنی ما را همراهی کردند.

بذرپاچ شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 10:35

خدا قوت همنوردان. به امید سلامتی و صعود های موفق دیگر.

محمد رضا شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 16:46

با درود و سپاس فراوان به اعضای تیم و همچنین سرپرست برنامه اقا علی رضا بابت اجرای این برنامه